Køb af billetter

Automater

På alle metrostationer, de fleste tog og s-togs stationer samt mange lokaltogstationer findes billetautomater, hvor der kan betales med kort og nogle steder med kontanter.

På lokaltog i Nordsjælland, findes der er automater i toget som kun tager kontanter.

I automaterne sælge primært enkeltbilletter, cykelbilletter og i hovedstadsområdet City passes.

Hold dig gerne opdateret på DOT og hos DSB.

 

Betjente salgssteder

Der findes centralt i mange byer Movia salgssteder. Typisk hos kiosker eller butikker. Ved mange stationer findes DSB 7/11 salgssteder. Ved en del store lokaltogstationer findes salgssteder for lokaltog. Rejsekort salgssteder kan findes både i butikker og kiosker, men også ved DSB 7/11.

Fælles for salgsstederne er, at de ofte tilbyder flere billettyper end automaterne. En del af dem kan fx hjælpe med salg og fornyelse af pensionistkort.

I bussen vil der fra 1. september igen kunne købes kontantbilletter. Udvalget af disse billetter er begrænset til enkeltbilletter. Chaufføren kan ligeledes hjælpe med at indstille rejsekortstanderen til ekstra kunder, børn eller cykler.

Du kan finde en oversigt over betjente DSB, Movia, Lokaltogs- og Rejsekortsalgssteder her.

 

SMS-billetter

Man kan ved at skrive en sms til telefonnummer 1415, bestille en sms-billet. Billetten sendes til telefonen som en sms.

Man skal følge en ret specifik syntaks, der starter med startzonen, et mellemrum, antal zoner der skal rejses og evt. en tilføjelse af type.

Eks.

2 2                      Giver en billet fra zone 2, der gælder i 2 zoner for en voksen

3 2 c                   Giver en billet fra zone 3, som gælder 2 zoner for en voksen og inkluderer cykel

2 1 t                    Giver en billet fra zone 2, som gælder 1 zone fra zone 2 for en voksen og er en tillægsbillet

2 2 b                  Giver en billet fra zone 2, som gælder i 2 zoner for et barn

1 c                      Giver en cykelbillet der er gyldig fra zone 1

Valby St 2        Giver en billet fra Valby St. der gælder i 2 zoner for en voksen

Hvis man ikke kender den zone man befinder sig i, kan man godt bruger navne på stationer som startzone, som i nederste eksempel ovenfor. Dette kan dog være risikabelt, da det kan være svært at vide præcist hvad man skal skrive. Dette kan man undgå ved at bruge numrene på zonerne i stedet.

En cykelbillet er gyldig fra den zone man starter i og gælder til 8 zoner.

Flere eksempler og mere viden kan findes på DOT.

 

DOT Billetter app

DOT Billetter app kan downloades til Android og iOS.

Minimumskravene er pt. Android 6 og iOS 12, men dette vil løbende ændre sig, da operativsystemer efter noget tid bliver forældede og dermed ikke længere får sikkerhedsopdateringer. Man kan altid se de nyeste versionskrav på Google Play og Apple Appstore.

I appen kan købes enkeltbilletter, cykelbilletter, city passes, pendlerkort, pendler20 og tillægsbilletter til pendlerkort. Der kan også købes DSB 1′ tillæg til regionaltog.

Ungdomskort og Erhvervskort vises i appen, men købes hhv. på mitungdomskort.dk og af brugerens arbejdsgiver på DSB’s Erhvervsportal.

Oprettelse af brugerprofil:

I appen skal man oprette sin profil med et telefonnummer. Flowet for oprettelse er:

  1. Indtast telefonnummer og tryk fortsæt
  2. Indtast den modtagne sms og tryk fortsæt
  3. Hvis du allerede har en bruger kan du nu gendanne den med e-mail.
  4. Du kan nu købe billetter, men ønsker du pendlerkort eller at modtage ungdomskort skal du i Profil (øverst til venstre) menuen tilføje personlige oplysninger.
  5. Hvis man vil slippe for at indtaste betalingskortoplysninger hele tiden, kan i Profil gemme betalingskort. Man kan dog også bruge Mobile Pay i appen.

Hvis man vil købe pendlerkort eller have sin købshistorik gemt, skal man tilføje yderligere information inklusive e-mail. E-mailen skal bruges ved gendannelse af brugeren.

Man kan kun have 1 e-mail pr. telefonnummer. Det er fordi brugerprofilen bindes til e-mailen. Man kan dog altid ændre den, hvis man får en ny. Men fx forældre skal være opmærksomme på ikke at bruge deres egen mail til deres børns profiler.

Billetkøb:

Der kan købes både med Mobile Pay eller med betalingskort i appen. De fleste betalingskort godtages. Man skal ofte bekræfte køb med nem-id. Her er det en stor fordel at have nem-id appen installeret på telefonen.

Man kan både ved billetter og pendlerkort købe dem ved at vælge fra/til zoner på kortet eller skrive adresser i fra/til felterne nederst på skærmen.

Ved pendlerkort kan man (op til i alt 8 zoner) vælge zoner enkeltvist ved at klikke på dem på kortet. På pendlerkort på 9 zoner eller mere, kan man kun vælge fra/til enten på kortet eller i felterne nederst.

Kvitteringer:

Som bruger har man kun adgang til kvitteringer, hvis man tilføjer en e-mailadresse til sin profil. Hvis man ønsker kvitteringer tilsendt pr. mail, kan man tillade appen at sende disse i appens tilladelser.

Ungdomskort:

Ungdomskort købes på mitungdomskort.dk, men vises (hvis de gælder lokalt på Sjælland og Lolland/Falster) i DOT Billetter app. Ungdomskort er tilknyttet kunden e-mail. For at ungdomskortet kan blive vist i appen, skal:

  • den e-mail kunden bruger på mitungdomskort.dk være identisk med den e-mail kunden bruger i DOT Billetter app,
  • og appen skal være opdateret til nyeste version, da ikke alle ældre versioner kan vise ungdomskortet.

Er begge ovenstående punkter opfyldt, kan der være sket en fejl i afsendelsen af kortet. Her skal kunden kontakte DSB’s ungdomskort afdeling for at få kortet gensendt.

Erhvervskort:

Erhvervskort købes af kundens arbejdsgiver på DSB’s erhvervsportal. Erhvervskort er tilknyttet kundens telefonnummer. Hvis kunden mangler et erhvervskort er det første der bør undersøges derfor, om kundens telefonnummer i appen er det samme, som det der er registreret i DSB’s erhvervsportal. Kunder der både har egen og arbejdstelefon, kan komme til at vælge den forkerte telefon, og skal blot oprette appen på den rigtige telefon.

Hvis telefonnummeret er korrekt men erhverskortet udebliver, skal kunden kontakte DSB’s erhvervslinje for at få kortet gensendt.

Ny telefon/telefon gået i stykker:

Hvis ulykken er ude, og man mister sin telefon eller man skal skifte, skal man blot installere appen på den nye telefon, registrere sit telefonnummer og gendanne sin bruger via e-mail. Har man tilknyttet en e-mail, vil ens kundehistorik med billetkøb samt aktive billetter og kort være gemt.

Man skal undgå at bruge gendannelsesfunktionen hele tiden. Den er lavet til nødsituationer og telefonskift. Men hvis man fx prøver at bruge det samme pendlerkort på flere telefoner, og kontinuerligt overfører pendlerkort fra den ene telefon til den anden, vil kortet blive deaktiveret. Dette er for at undgå misbrug. Det er derfor vigtigt, at kunden vælger den telefon kunden ønsker at bruge pendlerkortet på, og holder sig til denne.

 

Hjælp, FAQ og kontakt kan findes på DOT.